طبعا نمي توان گفت اين سامانه براي انواع كسب و كارها مفيد خواهد بود و نتيجه موثر يكساني به همراه خواهد داشت. كسب و كارهايي كه مشتريان به صورت نامنظم و غير پيوسته از آنها خريد مي كنند براي راه اندازي باشگاه مشتريان مناسب نيستند. مثل وكلاي دادگستري و بازسازي مسكن. اما ساير كسب و كارها كه كالاي مصرفي دارند و مشتري در فواصل زماني نسبتا مشخص از آنها خريداري مي كند راه اندازي باشگاه مشتريان بسيار موثر خواهد بود.
تشكيل باشگاه مشتريان چگونه است؟
اولين و مهم ترين مرحله در فرآيند مديريت باشگاه مشتريان برنامه ريزي و جمع آوري اطلاعات از عادت هاي خريد مشتريان فعلي است. طبق قانون ۸۰ -۲۰ ، ۲۰ درصد از سودآورترين مشتريان ۸۰ درصد درآمد شما را تشكيل مي دهند. پس از شناخت مخاطب و مشتريان كسب و كار لازم است برنامه مناسبي جهت رفع نياز آنها طراحي و اجرا شود.
پيشنهاد ما اين است كه از سيستم هاي ساده و ساختار يافته استفاده نماييد. طبق سيستم طراحي شده هرگاه مشتري به حد مشخصي از خريد مي رسد تخفيف ها و امتيازاتي از سيستم دريافت مي كند. اگر باشگاه مشتريان ارزش واقعي و مورد نياز براي نگه داري مشتريان وفادار خود را پرداخت نكند در امر حفظ و وفادار سازي مشتري موفق نخواهد بود و مشتري سيستم باشگاه مشتريان را ترك مي كند.